-
Home
- Blog
- Jak sprzedać za pomocą zapachu
Zapachy sprzedają. Jak ukazuje chociażby branża hotelowa – marketing zapachowy to istotne dopełnienie tradycyjnych audiowizualnych działań. Dzięki umiejętnemu wprowadzeniu zapachu do planu marketingowego możesz osiągnąć sukces i zbudować trwałą relację ze swoim klientem.
Zapachy wywołują natychmiastową reakcję emocjonalną. Współcześni marketerzy są całkowicie świadomi użyteczności zapachów w komunikacji z konsumentami, czyniąc z nich główne narzędzie reklamowe. Zapachem pobudzają ogólne
doświadczenia klienta . Pośród audiowizualnego bałaganu reklamowego na pierwszy plan wysuwają się właśnie zapachy.
Zjednywać klientów zapachami
Na początku marketingowej drogi zaczynało się od wzroku i słuchu. Możliwości obu zmysłów, nadmiernie eksploatowanych, dość szybko się wyczerpały. W tę lukę idealnie wpasował się węch. Zapachowe zabiegi najpierw pozyskują potencjalnych konsumentów, a potem przeistaczają ich w nabywców. Równocześnie tworząc emocjonalną więź między marką a kupującym. Potencjał zapachów wykorzystują niemalże wszystkie dziedziny handlu, zaczynając od supermarketów, a kończąc na salonach samochodowych. Rozpylając w tych miejscach aromaty oszałamiających parfém, słodkich wypieków, świeżych owoców, a nawet oparów silnika, wpływa się na podświadomość klienta. Ten, zaaferowany zapachami,
tworzy w pamięci siatkę wspomnień związanych z miejscem bądź produktem.
Możliwości zapachów potwierdzone naukowo
Skuteczność zapachu potwierdzają liczby:
- 35 % – tyle zapamiętujemy z tego, co wąchamy,
- 5 % – tyle zapamiętujemy z tego, co widzimy,
- 2 % – ta liczba mówi o zapamiętywaniu tego, co słyszymy,
- tylko 1% – odnosi się do tego, co zapamiętujemy z dotyku.
Bezdyskusyjne różnice. I
bezdyskusyjna przewaga węchu nad pozostałymi zmysłami .
Zapachy sprawają, że:
- tożsamość marki jest bardziej wyjątkowa,
- wierność marce jest trwalsza,
- towary i usługi odbiera się jako te lepszej jakości.
Pierwsza dziesiątka „szczęśliwych” zapachów
Według brytyjskich sondaży najbardziej podobają się zapachy: chleba prosto z pieca, czystej pościeli, skoszonej trawy, świeżych kwiatów, świeżo zmielonej kawy, powietrza po deszczu, smażkola zmizet ryby, iczu.
W aromatach z podium upodobanie znaleźli również Polacy . Dlatego warto wziąć pod rozwagę tę listę przy ustalaniu swoich zapachowych priorytetów.
Pomocí šipek doleva/doprava procházejte prezentaci nebo přejeďte prstem doleva/doprava, pokud používáte mobilní zařízení