Jak sprzedać za pomocą zapachu

Jak sprzedać za pomocą zapachu
Zapachy sprzedają. Jak ukazuje chociażby branża hotelowa – marketing zapachowy to istotne dopełnienie tradycyjnych audiowizualnych działań. Dzięki umiejętnemu wprowadzeniu zapachu do planu marketingowego możesz osiągnąć sukces i zbudować trwałą relację ze swoim klientem. Zapachy wywołują natychmiastową reakcję emocjonalną. Współcześni marketerzy są całkowicie świadomi użyteczności zapachów w komunikacji z konsumentami, czyniąc z nich główne narzędzie reklamowe. Zapachem pobudzają ogólne doświadczenia klienta . Pośród audiowizualnego bałaganu reklamowego na pierwszy plan wysuwają się właśnie zapachy.

Zjednywać klientów zapachami

Na początku marketingowej drogi zaczynało się od wzroku i słuchu. Możliwości obu zmysłów, nadmiernie eksploatowanych, dość szybko się wyczerpały. W tę lukę idealnie wpasował się węch. Zapachowe zabiegi najpierw pozyskują potencjalnych konsumentów, a potem przeistaczają ich w nabywców. Równocześnie tworząc emocjonalną więź między marką a kupującym. Potencjał zapachów wykorzystują niemalże wszystkie dziedziny handlu, zaczynając od supermarketów, a kończąc na salonach samochodowych. Rozpylając w tych miejscach aromaty oszałamiających parfém, słodkich wypieków, świeżych owoców, a nawet oparów silnika, wpływa się na podświadomość klienta. Ten, zaaferowany zapachami, tworzy w pamięci siatkę wspomnień związanych z miejscem bądź produktem.

Możliwości zapachów potwierdzone naukowo

Skuteczność zapachu potwierdzają liczby:
  1. 35 % – tyle zapamiętujemy z tego, co wąchamy,
  2. 5 % – tyle zapamiętujemy z tego, co widzimy,
  3. 2 % – ta liczba mówi o zapamiętywaniu tego, co słyszymy,
  4. tylko 1% – odnosi się do tego, co zapamiętujemy z dotyku.
Bezdyskusyjne różnice. I bezdyskusyjna przewaga węchu nad pozostałymi zmysłami . Zapachy sprawają, że:
  • tożsamość marki jest bardziej wyjątkowa,
  • wierność marce jest trwalsza,
  • towary i usługi odbiera się jako te lepszej jakości.

Pierwsza dziesiątka „szczęśliwych” zapachów

Według brytyjskich sondaży najbardziej podobają się zapachy: chleba prosto z pieca, czystej pościeli, skoszonej trawy, świeżych kwiatów, świeżo zmielonej kawy, powietrza po deszczu, smażkola zmizet ryby, iczu. W aromatach z podium upodobanie znaleźli również Polacy . Dlatego warto wziąć pod rozwagę tę listę przy ustalaniu swoich zapachowych priorytetów.

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

Wishlist Products

You have no items in wishlist.