Jak zwiększyć sprzedaż? Jak stworzyć emocjonalne połączenie z klientami? Jak zachęcić ich do większych zakupów? Odpowiedź na ta wszystkie odpowiedzi to zapachy. Zacznij aromatyzować.
W jaki sposób zapach zwiększa sprzedaż?
Wszystkie nasze doświadczenia i emocje są silnie powiązane ze zmysłem węchu. Generalnie rzecz rozchodzi się o węchową „żarówkę”, która przetwarza zapachy i jest związana z naszym układem limbicznym. A ten oto układ jest częścią mózgu, która przetwarza emocje i
wspomnienia. Oznacza to, że emocjonalne skojarzenia wpływają na nasze upodobania i antypatie węchowe. Pozytywne asocjacje między miejscem a zapachem stworzą emocjonalny związek właśnie z tą lokalizacją, z którą mamy przyjemne doznania. Jeśli chodzi o sklepy, będzie to główny czynnik wpływający na nasze decyzje zakupowe.
Jak wytworzyć emocjonalną więź z klientami?
Badanie przeprowadzone przez Nike dowiodło, że aromatyzacja otoczenia może zwiększyć intencję zakupową nawet o 80%. Jeśli w swoim sklepie, restauracji czy salonie samochodowym rozpylisz właściwy aromat, wykreujesz emocjonalną więź z klientami. A to zachęci ich do zakupów. A to z kolei podbije sprzedaż.
Przykłady potwierdzające skuteczność aromatyzacji
Sprzedaż śniadań, kawy i ciast wzrosła, gdy sieć hoteli Novotel rozpyliła z rana aromat kawy.
Sprzedaż szamponów do włosów, które umieszczono w aromatyzowanym przyjemnym zapachem miejscu, wzrosła o
36,9%. Z kolei ogólna sprzedaż szamponów w tym sklepie wzrosła o
27%.
Jeden z klubów w Londynie odkrył, że sprzedaż drinka Malibu
podwoiła się, gdy rozpylono w lokalu zapach kokosa.
Badanie przeprowadzone przez Washington State University wykazało, że kupująca spędzili
20% czasu dłużej w sklepie, w którym otaczał ich cytrusowy zapach jak pomarańcza.