Czujesz zapach czekolady? Szykuj się do wydawania pieniędzy

Czujesz zapach czekolady? Szykuj się do wydawania pieniędzy
Stymulanty zaostrzające apetyt, jak zdjęcie apetycznego, że aż ślinka cieknie, deseru albo jego zapach, mogą nakłaniać do odruchowych i niezamierzonych zakupów. Eksperyment azjatyckich naukowców ujawnił, że zapach czekoladowych ciasteczek prowokuje kobiety ze skromnym budżetem do kupowania nowych sztuk odzieży. Jesteś sprzedawcą i zależy Ci na tym, by Twoi klienci robili więcej zakupów? Powinieneś zadbać o przyjemne środowisko. Co ważniejsze, to otoczenie powinno być przepełnione pokusą i ekscytacją. Jak to osiągnąć? Z pomocą zapachów. Eksperyment Xiuping Li z National University w Singapurze to udowadnia. Kobiety przebywające w pomieszczeniu, w którym ukryto świeczkę o zapachu czekoladowych ciastek, były bardziej skłonne do nieplanowanego zakupu nowego swetra. I to pomimo tego, że deklarowały, że ich budżet jest ograniczony. Test wykazał, że uczestniczki były gotowe zaspokoić ich obecną i spontaniczną chęć w momencie, gdy wystawiono je na działanie kuszącego aromatu. Apetyczne bodźce a określone typy zachowań Li zauważyła, że smakowite bodźce nie tylko wpływają na zachowanie w określonej dziedzinie (np. chęć zjedzenia), ale wywołują też uogólniony stan. Ów stan skłania konsumenta, by wybrał opcję mniejszy-szybszy w niepowiązanych dziedzinach. Np. obecność atrakcyjnej kobiety w pokoju negocjacji może pchnąć inwestora do opcji, która gwarantuje szybsze, ale mniejsze profity. Eksperyment numer 1: smakowite zdjęcia Li poprosiła ochotników, aby zabawili się w redaktorów graficznych magazynu. Mieli wybierać zdjęcia spośród pobudzających apetyt fotografii jedzenia i obrazów natury, które takiej funkcji nie pełniły. Grupa kontrolna nie otrzymała żadnych fotografii. Później wszyscy uczestniczyli w loterii. Mieli zdecydować, czy wolą wcześniej otrzymać mniejszą ilość pieniędzy, czy zaczekać i odebrać pokaźniejszą pulę pieniędzy. Ci, którym pokazano ilustracje jedzenia, znacznie częściej wybierali niezwłoczną, skromniejszą wypłatę. Ich odsetek wyniósł 61%, podczas gdy grupy kontrolnej 50%, a grupy z fotografiami przyrody tylko 41,5%. Eksperyment numer 2: smakowite zapachy Drugie doświadczenie odbyło się w sklepie odzieżowym, aby zmierzyć, czy apetyczny bodziec wpływa na zachowanie konsumenta. Ukryto w nim świecę pachnącą czekoladowymi ciastkami i świecę bezzapachową. Kobiety z czekoladowego pokoju chętniej kupowały, mimo że nie miały tego w planach i nawet nie było ich na to stać. Proporcja kształtowała się następująco – zapach czekoladowy 67%, pokój bezzapachowy 17%. Sprzedaż jakich produktów wspomaga czekolada?

Napisz komentarz