Czy zapach ma płeć?

Czy zapach ma płeć?
Jeśli chcesz czerpać korzyści z marketingu zapachowego, powinieneś zadbać o to, aby dostosować zapach do celu i zamierzeń Twojego przedsięwzięcia. Bowiem doskonała zapachowa wizytówka uzupełnia cechy i charakter kupujących na tyle, na ile jest to możliwe. Chcąc nie chcąc, natura podzieliła nas na kobiety i mężczyzn. Oczywistym jest więc fakt, że producenci perfum klasyfikują je na żeńskie i męskie. Oferują nam całą gamę zapachów dostosowanych do jednej albo drugiej płci. Znawcy aromamarketingu przyjrzeli się tym różnicom i ich wpływowi na różne branże przemysłu. Jak zapach oddziałuje na każdą z płci? Doktor Eric Spangenberg, dziekan College of Business na Uniwersytecie Stanu Waszyngton, chciał ustalić, jak zapach oddziałuje na każdą z płci. W tym celu przeprowadził eksperyment w jednym z amerykańskich sklepów odzieżowych. Rozproszył na dziale męskim zapach, który z definicji jest atrakcyjny dla mężczyzn. Był to ostry, miodowy aromat. Na dziale damskim ulatniał się zapach wanilii, który przemawia głównie do kobiet. Gdy Spangenberg przeanalizował utarg, okazało się, że w dniach, w których aromatyzowano lokal sprzedaż wzrosła dwukrotnie. Jednakże gdy zmieniono zapachy, tj. na dziale męskim wprowadzono wanilię, a na damskim ostro-miodowy aromat, klienci wydawali mniej niż zwykle. Kobiety kupowały mniej, gdy sklep pachniał męsko. Mężczyźni nabyli mniej, gdy wdychali żeński zapach. Ścisła współzależność zapachu i wizerunku firmy Jak Spangenberg tłumaczył to odstępstwo? Zapachy nie przystawały do siebie. Nie możesz używać przyjemnego zapachu i oczekiwać, że zadziała. Aromat musi być dostosowany i spójny – twierdzi. Kiedy idziesz do kawiarni, nie spodziewasz się, że będzie w niej pachniało pizzą. Dlatego jeśli aromatyzowanie otoczenia ma Ci przynieść powodzenie, konieczne jest, by dopasować zapach do charakteru miejsca i docelowej grupy klientów.

Napisz komentarz