Dlaczego to zapach, a nie dźwięk czy obraz, zapisuje się trwalej w pamięci? Jaka jest w tym rola podświadomości? Na co wpływa zmysł powonienia? Co zawdzięczamy świeżym i przyjemnym aromatom? Wreszcie – jak zapachy wpływają na nasze emocje?
Przewaga bodźców zapachowych nad wizualnymi i dźwiękowymi
Sygnały zapachowe docierają do mózgu szybciej niż bodźce wizualne czy dźwiękowe. Szybciej, bo bezpośrednio, omijają świadomość. W ten sposób reakcja organizmu na aromaty też następuje szybciej.
Węch jest najważniejszym zmysłem. Jego utrata bądź zaburzenie ogranicza odbieranie świata. Wystarczy spojrzeć na przykład ze świata fauny – zwierzę pozbawione powonienia ma mniejsze szanse przeżycia niż zwierzę, które ma zaburzenia wzroku.
Węch i zapachy początkiem drogi do naszych emocji
Węch jest najbardziej pierwotnym ze zmysłów. Dzięki niemu zapach ma niebagatelny wpływ na pamięć i ludzkie stany uczuciowe. Wszystko przez to, że na swojej drodze przez organizm ociera się o układ limbiczny. A ten jest centrum, w którym powstają nasze uczucia i emocje, sympatie i antypatie.
Zapach a wytwarzanie określonych reakcji i emocji
Zapach może wystąpić w ogólnym schemacie: zapach -> emocje -> reakcja/skutek. Operując odpowiednim zapachem, wpłynie się na uczucia i
emocje odbiorcy, a te z kolei pchną go w kierunku reakcji, którą zamierzyliśmy. Dzięki zapachowi możemy przywołać pożądane przez nas stany emocjonalne u klienta, jak spokój, odprężenie, zadowolenie czy poczucie komfortu. Zapachy pomagają również wywołać poniższe reakcje:
- zapach ⇒ pozytywne emocje i skojarzenia ⇒ zakup,
- zapach ⇒ pozytywny nastrój i nastawienie ⇒ dłuższe przebywanie w konkretnym miejscu,
- zapach ⇒ uczucie głodu lub pragnienia ⇒ zakup i dłuższy pobyt np. w restauracji czy kawiarni.
Jakim posłużyć się zapachem, by stworzyć przyjazną i zachęcającą atmosferę?
Zapach
wanilii służy pośrednikom nieruchomości do sprzedaży domu. Rozpylając aromat wanilii w domach przeznaczonych na sprzedaż, kreują atmosferę świeżego i przytulnego ogniska domowego.
Zapachy skóry i drewna mahoniowego rozpyla się w salonach samochodowych, by klienci kojarzyli je z luksusem i najwyższą jakością. Poza tym aromaty te podnoszą prestiż modeli samochodów niższej klasy.
Zapachy kawy i cytrusów rozprasza się na stacjach benzynowych. Pobudzają one apetyt i pragnienie wśród kupujących, a dzięki nim obroty stacji rosną.