Jak zapach świeżego pieczywa czyni nas milszymi

Jak zapach świeżego pieczywa czyni nas milszymi
Manewr rozpylania aromatu świeżo wypieczonego chleba odnosi wiele pozytywnych skutków w branży piekarniczej, kawiarnianej, a nawet deweloperskiej. Wabi klientelę i udoskonala wrażenia gości. Jest jeszcze więcej. Naukowcy wierzą, że zapach pieczywa sprawia, że jesteśmy bardziej życzliwi i pomocni dla nieznajomych. Francuscy badacze odkryli, że ludzie byli bardziej skłonni nieść pomoc innym, gdy wokół unosił się apetyczny aromat. Kiedy wolontariusze upuszczali coś na zewnątrz piekarni, z której unosił się słodki zapach chleba, 77% przechodniów zatrzymało się i wyciągnęło do nich pomocną dłoń. Jak przyjemne aromaty wpływają na nastawienie do nieznajomych? Uczeni z University of Southern Brittany odnotowali swoje spostrzeżenia w Journal of Social Psychology. Badania sugerują, że pewne zapachy wyzwalają pozytywny nastrój, który prowadzi do zwiększonych poziomów altruizmu bądź bezwarunkowej troski o dobro innych. Liczne badania pokazały już, że ładne zapachy mogą uczynić nas szczęśliwszymi. W nowszym eksperymencie próbowano udowodnić, że mają one też wpływ na coś bardziej namacalnego, a mianowicie – nastawienie do nieznajomych. Ochotnicy udają, że coś upuszczają Eksperci zwerbowali 8 młodych mężczyzn i kobiet, aby stali na zewnątrz piekarni albo butiku odzieżowego. Mieli udawać, że szukają czegoś w torbach w momencie, jak natknęli się na jakiegoś przechodzącego obok kupującego. Gdy znajdowali się o krok od kupującego, upuszczali rękawiczkę, paczkę chusteczek higienicznych lub chustkę z materiału. W tym samym czasie obserwowali ich dwaj badacze. Doświadczenie powtórzono 400 razy. Przechodnie pomagają, gdy w powietrzu unosi się soczysty zapach pieczywa Test wykazał, że gdy wolontariusze upuszczali rzeczy poza piekarnią, 77% przypadkowych osób zatrzymało się i pomogło odszukać zgubę i zwrócić ją właścicielowi. Obok sklepu z ubraniami pomogło tylko 52% przechodniów. Jaki wpływ mają przyjemne zapachy na bezinteresowną pomoc? Zapachy powszechnie uważane za przyjemne mogą w podobny sposób uruchamiać dobrotliwe zachowania. Spontaniczną pomoc oferuje się częściej w miejscach, w których unosi się ładny zapach. Opisany eksperyment potwierdza wpływ otaczających woni spożywczych na dobroczynność.

Napisz komentarz