Harrods jako jeden z pierwszych skorzystał z mocy marketingu zapachowego. W swoich centrach handlowych rozpyla indywidualnie skomponowane zapachy i wpływa na wszystkie zmysły swoich klientów. Po to, aby udoskonalić wrażenia konsumentów i poprawić ich samopoczucie.
Sława aromamarketingu obiegła najpierw Stany Zjednoczone. Było tylko kwestią czasu, kiedy zawita do Wielkiej Brytanii. Harrods – najbardziej rozpoznawalne centrum handlowe z luksusową odzieżą i akcesoriami modowymi – służy do dziś za przykład wszystkim tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z aromatyzowaniem. Współpracując z firmą parającą się wdrażaniem
marketingu zapachowego, rozlokowała w swoich galeriach całą paletę rozmaitych aromatów. Priorytetem było, aby
wzbudzić w klientach przyjemne odczucia związane z robieniem zakupów i
sprowokować pozytywne wspomnienia z miejscem.
Ewenement marketingu zapachowego
Czerpanie z aromamarketingu wydaje się mocno uzasadnione. Dlaczego? Węch jest bardzo emocjonalnym zmysłem. Wpływa na człowieka z większym natężeniem niż wzrok czy słuch. I to aż o
75%. Dzieje się tak, gdyż zapachy omijają pragmatyczną część mózgu i kierują się prosto do układu limbicznego, tj. do tej części mózgu, która kontroluje nasze zachowania i
emocje. Innymi słowy – zapachy natychmiastowo skutkują dobrymi lub złymi stanami emocjonalnymi. A to z kolei oddziałuje na nasze zachowania podczas wydawania pieniędzy.
Paleta zapachów
Harrods postawił na różnorodność. Cały wachlarz zapachów unosił się na różnych działach w centrum:
- dział z damskimi strojami kąpielowymi pachniał olejkiem kokosowym,
- część ogrodową wypełniono zapachem świeżo skoszonej trawy,
- na terenie luksusowych akcesoriów unosił się zapach granatu,
- podnoszącą na duchu limonką i bazylią pachniały sklepowe przewodniki, paragony i niektóre z wejść.
Pomysłowość Harrods
Dla klientów Harrods przygotowano wówczas jeszcze jedną atrakcję. Zorganizowano wystawę pod tytułem „Lifted”. W jej trakcie każdy miał możliwość „zakosztowania” 12 różnych zapachów. Niezwykłe było miejsce tej wystawy. Odbyła się w windzie. Był to pierwszy tego typu przypadek na świecie.