Człowiek ma ponad tysiąc receptorów węchowych i może z łatwością zidentyfikować blisko 10.000 osobnych zapachów. To stwarza ogromne możliwości dla branży marketingu zapachowego.
Jak pracuje marketing zapachowy?
Celem marketingu zapachowego jest wytworzenie określonej reakcji u konsumenta. Dzięki przyjemnym aromatom ma moc wrycia się bezpośrednio w centrum emocjonalnej części pamięci. W tym celu wykorzystuje niesamowite możliwości zmysłu powonienia.
Czym jest zmysł powonienia?
Powonienie, obok smaku, jest zmysłem chemicznym. Węch rozpoznaje niektóre lotne substancje znajdujące się w otoczeniu (odzwierciedlające zapachy), które przepływają przez nozdrza. Każdy zapach ma swój własny molekularny kształt. Unikalne receptory węchowe są w stanie wykryć te zapachy nawet przy ich minimalnej obecności w otoczeniu.
Jak funkcjonuje węch?
System węchowy człowieka realizuje kilka złożonych zadań:
- wyróżnia właściwości zapachów,
- identyfikuje i reaguje na stężenie woni,
- wyodrębnia jeden zapach od innych środowiskowych aromatów,
- rozpoznaje zapachy poprzez różne, nawet najmniejsze koncentracje,
- przekazuje mózgowi sygnały przez różnorodność receptorów.
Jakie są niektóre z niepowtarzalnych funkcji zapachu?
Zapach to szereg rozmaitych zastosowań. Dzięki niemu:
zwiększysz sprzedaż
Klienci przebywają dłużej w przyjemnie pachnącej przestrzeni. Badania wykazały, że nawet do 44% dłużej.
zbudujesz emocjonalną więź
Kawa, pizza, steki, piżmo, czekolada, cynamon – te wszystkie składniki wyzwalają pozytywne reakcje emocjonalne i mogą zwiększyć sprzedaż.
wytworzysz pragnienie
Poprzez zmysłowe zapachy możesz zwielokrotnić zainteresowanie produktami. Od zapachu nowego samochodu przez skórę do olejku kokosowego. Pomogą one wzniecić pragnienie określonych produktów i usług.
poprawisz nastrój
Ludzie, którzy doświadczają czegoś w dobrym nastroju odnotowują to doświadczenie głęboko w pamięci.
ukoisz nerwy
W sytuacjach mocno stresowych, np. podczas odprawy lotniskowej czy w trakcie wizyty w gabinecie lekarskim możesz rozprzestrzenić uspokajający zapach w powietrzu.
wskrzesisz stare wspomnienia
Przypomnij sobie zapachy z dzieciństwa – upiecz pierniczki, skacz po skoszonej, mokrej trawie, ubierz na święta prawdziwą choinkę. Zapachy ciasteczek, trawy czy igieł przywołają miłe wspomnienia.
pobudzisz pamięć
Udowodniono, że niektóre substancje zapachowe pomagają w lepszym rozumieniu rzeczy, w szybszym uczeniu się, w zapamiętywaniu i przypominaniu, a także w wyszukiwaniu informacji.
polepszysz koncentrację
Pewne zapachy mogą pomóc zredukować błędy w pracy biurowej i zwiększyć koncentrację w trakcie wykonywania szczegółowych zadań.