Badacze dowiedli, że aromatyzowanie otoczenia redukuje odczuwany czas oczekiwania, pomaga pracownikom utrzymywać wysokie standardy usług i poprawia oceny klientów względem obsługi.
W jakim celu aromatyzować sklepy spożywcze?
Według ankiety z 2014 roku (Consumer Reports 2014 Survey) jedna trzecia badanych rozstaje się z dotychczasowym supermarketem. 39% przytacza jako powód długie kolejki przy kasach. 17% winą obarcza nieuprzejmość pracowników.
Aromatyzowanie:
- niweluje te krytyczne wrażenia,
- utrzymuje wysoki poziom obsługi klienta,
- zmniejsza odczuwany czas oczekiwania w kolejkach,
- zachęca klientów do zakupu większej ilości artykułów,
- zwiększa sprzedaż na działach, czy to w piekarni, warzywniaku, czy na stoisku mięsnym,
- kreuje lepsze doświadczenia klienta,
- eliminuje przykre zapachy, jak owoce morza, pleśnie i inne przypadkowe wonie.
Dlaczego to się powiedzie?
Próby przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych udowadniają, że odpowiedni zapach skłania klientów, by pozostać dłużej w perfumowanej przestrzeni. Podświadomie wpływa też na zamiar zakupu.
Gdy woń pieczonego
chleba została uwolniona w jednym z amerykańskich supermarketów, sprzedaż w piekarni wzrosła trzykrotnie.
Kierownicy Migros, jednej z największych globalnych sieci sklepów spożywczych, zdecydowali się wprowadzić perfumowanie otoczenia w ich marketach w Turcji. Wybrali 5 miejsc, aby przetestować tę metodę. Zdecydowali się na zapachy mandarynki, różowego grejpfruta i wanilii.
Wyniki pilotażowego programu przeszły ich najśmielsze oczekiwania. Jakość obsługi poprawiła się kolosalnie. Obecnie aromatyzowanie rozszerzyli do 40 lokalizacji w Turcji.