Eksperymenty naukowe wykazały, że ekspozycja na przyjemne zapachy znacznie zwiększa wydajność w pracy. Potwierdzono, że pobudzające aromaty, jak mięta pieprzowa, wzmacniają czujność i koncentrację.
Lepsza skuteczność
Test na skojarzenia, w którym osoby miały widzieć relacje między słowami, które nie są ze sobą powiązane, dowiódł, że przyjemne zapachy poprawiają skuteczność w rozwiązywaniu twórczych problemów.
Różne zapachy na różne pory dnia
Jedna z japońskich firm używa
cytrusowego zapachu, aby pobudzić swoich pracowników na początku dnia. Kwiatowe zapachy służą jej do zwiększania koncentracji późnym rankiem i wczesnym popołudniem. Aromaty drzewne, jak cedr i cyprys, mają z kolei złagodzić zmęczenie w porze lunchu i w godzinach wieczornych.
Wartość nieprzyjemnych zapachów
Większość z nas nie dziwi się, że nieprzyjemne zapachy mają niekorzystny wpływ na wyniki pracy. Aczkolwiek brzydkie zapachy były wykorzystywane w biznesie. Analiza brytyjskiej firmy Bodywise z 1991 roku ujawniła, że osoby, które otrzymywały rachunki perfumowane androstenolem (feromonem wytwarzanym przez męski pot, powszechnie uważanym za bardzo nieprzyjemny), były o 17% bardziej skłonne je zapłacić niż osoby, które dostały rachunki bezzapachowe. Mówi się, że firma opatentowała feromonowy odorant i rozesłała go do agencji windykacyjnych. Androstenol postrzegany jest, zwłaszcza przez mężczyzn, jako zapach groźny i tu może kryć się wyjaśnienie, dlaczego tak skutecznie ściąga się należności.
Łagodząca wanilia
Firmy, które chcą zniwelować szok, jakiego ich klienci mogą doznać na widok nieoczekiwanego i wysokiego rachunku, mogą skorzystać z wanilii i wyperfumować nią korespondencję. Dlaczego akurat wykorzystać wanilię? Ma ona właściwości łagodzące stres i lęki. Sprawdzi się tu np. olejek
Vanilla Lace od Air Aromy.