Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą samochodów, czy ich wytwórcą, właścicielem restauracji czy bankierem, Twoim celem jest sprzedać markę skutecznie i umocnić relację z konsumentem. Doświadczenia klienta uwydatnisz, gdy skorzystasz z możliwości zapachu.
Zazwyczaj troszczysz się o swoje 3 zmysły – wzrok, słuch i dotyk. Dlaczego ignorujesz zmysł najbardziej emocjonalny, czyli węch? Węch odpowiada za 75% emocjonalnych reakcji człowieka. Dzięki zapachom momentalnie poprawia się nasz nastrój, wzrasta poziom szczęścia i zadowolenia, obniża się stres i apatia. Zmysłowe zapachy nas pobudzają i relaksują.
Aromamarketing, który czerpie z uniwersum zapachów, wykorzystuje coraz więcej znanych firm. Szereg badań, których zrealizowania podjęły się szanowane ośrodki badawcze, konsekwentnie dowodzi siły zapachu we wzmacnianiu doświadczeń klientów, gości czy pacjentów. Aromatyzując sale, sklepy, wystawy, szpitale, stwarzasz przyjacielską i serdeczną atmosferę. Umacniasz rzeczywiste odczucia klientów. Równocześnie wyrażasz swoją markę i oddajesz jej wartość.
Dla kogo jest marketing zapachowy?
Dla wszystkich! Obszar działania aromamarketingu stale się poszerza. Korzystają z niego w szczególności: hotele i uzdrowiska, gabinety odnowy biologicznej, siłownie i sale gimnastyczne, służba zdrowia, dentyści, szpitale i domy opieki, punkty sprzedaży detalicznej i salony samochodowe, teatry, puby i kasyna, pociągi, statki wycieczkowe i lotniska, korporacje, call centra i biura, agencje nieruchomości i sklepy meblowe.
Jak możesz na tym skorzystać?
Powody, dla których powinieneś posłużyć się zapachem w swojej strategii marketingowej:
- zapach życzliwie wita klientów w Twoich progach – konsumenci oczekują, że przywita ich miły zapach, gdyż sami regularnie perfumują swoje mieszkania,
- zapachowy identyfikator napędzi sprzedaż Twoich produktów – dla przykładu: rozpylony na dziale kostiumów kąpielowych zapach kokosa przywiedzie skojarzenia z wakacjami; klientom natychmiastowo poprawi się nastrój, zachęci ich to do kupienia nie tylko kostiumu, ale być może i klapek, olejków do opalania, itd.,
- dzięki zapachowi zaakcentujesz się wśród tłumu – ile jest podobnych firm do Twojej? niech zapach wyróżni Cię od konkurencji,
- dzięki obecności zapachu klienci dłużej pozostają w takiej przestrzeni, chętniej poszukują, przeglądają i wydają więcej pieniędzy; badania pokazują, że liczba ludzi odwiedzających dany sklep w określonym przedziale czasu podwaja się, gdy lokal jest aromatyzowany,
- marketing zapachowy poprawia zadowolenie klientów o 7% i wydłuża czas pobytu w sklepie do 54%,
- lojalność względem marki zwiększa się o 7% – klienci chętniej wracają, bowiem zapach wywołuje w nich przyjemniejsze wspomnienia.
Czy powyższa lista jest wystarczająco zachęcająca, by dać szansę tej nowej metodzie marketingu?