Biżuteria to nie tylko prosta rzecz zdobiąca ciało. Każda ozdoba, jaką nosimy, naznaczona jest czynnikami emocjonalnymi. Jedne mają związek z głęboką wartością sentymentalną, inne reprezentują normy kulturową i społeczną. Gdzie w tym swoje miejsce ma zapach?
Wpływ emocji na zakup biżuterii
Każdy zakup biżuterii do osobistego użytku bądź na prezent często inicjowany jest wpływem emocji – miłości,
szczęścia, dumy, a nawet poczucia winy. Ta transakcja ma przekuć emocje w osobistą i znaczącą biżuterię. Właśnie ze względu na czynniki emocjonalne detaliści powinni starannie opracować strategię marketingową opartą na wielozmysłowym doświadczeniu. Ważne są tu zapach, muzyka, kolory, światło, tekstury. To one wpływają na sposób, w jaki klient postrzega markę.
Wpływ zapachów na zakup biżuterii
Wartość sprzedaży wzrośnie, gdy zbuduje się harmonijną atmosferę w sklepie. Podobnie jak kamienie półszlachetne i szlachetne ucieleśniają konkretne znaczenia, tak i zapachowa wizytówka ma przetłumaczyć cele sprzedawcy w wytworny zapach oraz emocjonalną reakcję klienta. Zmysłowe zapachy róży, jaśminu, konwalii, wanilii, piżma i drzewa sandałowego mogą wyczarować uczucia miłości, komfortu i zaufania. Te z kolei przekładają się na emocjonalne pragnienie pierścionków zaręczynowych i obrączek ślubnych. Zapach jest silnie powiązany z pamięcią i emocjami, dlatego też rozproszenie u jubilera odpowiedniego zapachu:
- zwiększy lojalność wobec marki,
- poprawi wizerunek firmy,
- zmniejszy odczucie czasu, jaki spędza się w sklepie.
Marki, które postawiły na firmowy zapach, jak np. John Hardy aromatyzowany przez
Air Aromę, są lepiej zapamiętywane przez klientów niż ich konkurenci.