Analiza przeprowadzona przez Arylessence (amerykańską firmę tworzącą zapachy na zamówienie) wykazała, że kolor i zapach wspólnie rzutują na decyzje zakupowe konsumentów.
Konkretne kolory nadają kształt węchowym oczekiwaniom
Według badaczy kolor produktu i jego opakowania wymuszają oczekiwania co do tego, jak powinien on pachnieć. Wystarczy jeden raz spojrzeć na wyrób, by tworzyć przypuszczenia o jego zapachu. Zanim nakrętka zostanie zdjęta, butelka ściśnięta, a perfuma rozpylona, konsumenci zdążą wyrobić sobie zdanie na temat produktu. Dlatego współpraca koloru i zapachu jest jednym z priorytetowych zadań, przed jakimi staje marka.
Emocje, jakie przywołują kolor i zapach ściśle ze sobą współdziałają
Kobiety, które wzięły udział w badaniu, oznajmiły, że są w stanie opisać zapach poszczególnych kolorów. Emocje powiązane z daną barwą odzwierciedlają emocje kojarzone z zapachem.
Kolor i odpowiadający mu zapach tworzą zwycięski duet
Konsumenci oczekują, że kolor i zapach będą solidarnie współpracować jak jeden organizm. Kluczem do sukcesu firmy jest zgodna koordynacja tych dwóch elementów. Im mocniejsze i pełniejsze połączenie między ogólną
wizją marki, kolorem i zapachem, tym bardziej prawdopodobne, że klient nabędzie produkt. Należy się upewnić, że wszystkie ogniwa pracują w harmonii. Konsumenci bowiem przyswajają całość towaru, nie jego indywidualne komponenty. Wdrożenie
koncepcji zapachów i kolorów, które się uzupełniają, skutkuje pewnym rozpoznaniem marki i pozyskaniem bardzo lojalnych fanów marki.
Zapachowe i kolorystyczne składniki przynoszą efekty, gdy współgrają
Poprzednie badania wykazały, że zapach jest nieskuteczny, kiedy jest dobrany z elementami (kolorem lub muzyką), które według konsumenta wydają się niedopasowane. Na przykład zapach grzanego cydru nie będzie dobrze współpracował z pastelowym wystrojem lokalu, a kwiatowy zapach źle wypadnie na tle garażowej, brudnej oprawy i punk-rockowego huku wydobywającego się z głośników.