Zapachy kawowe, które nie zawierają w sobie kofeiny, wywołują u uczniów oczekiwanie, że lepiej wykonają testy matematyczne. Donoszą naukowcy z Instytutu Technologicznego Stevensa.
Korzyści picia i wąchania kawy
Picie kawy ma swoje korzyści. Dodaje energii, może zmniejszyć ryzyko chorób serca, cukrzycy i demencji. Kawa może nawet wydłużyć nasze życie. Do tego dochodzi najnowsze odkrycie. Badania Instytutu Technologicznego Stevensa pokazują, że sam
zapach kawy pomaga lepiej radzić sobie z analityczną częścią testu GMAT (Graduate Management Aptitude Test) – testu komputerowego przeprowadzanego przez wiele szkół biznesu.
Adriana Madzharov, profesor dowodząca zespołem:
Nie chodzi tylko o to, że zapach kawy pomaga lepiej radzić sobie w zadaniach analitycznych, co już jest interesujące. Sami badani uważali, że czując kawę, lepiej im pójdzie. My wykazaliśmy, że to oczekiwanie przynajmniej częściowo odpowiadało za ich wyższe wyniki.
W skrócie – wdychanie zapachów kawowych, które nie mają w sobie kofeiny, ma podobny efekt do picia kawy. A to sugeruje efekt placebo woni kawy.
Test z udziałem zapachu kawy
Aby udowodnić swoją tezę, zespół Madzharow przeprowadził test z algebry. 100 studentów zarządzania podzielonych na 2 grupy miało odpowiedzieć na 10 pytań. Jedna grupa rozwiązywała test w pomieszczeniu, w którym rozpylono zapach kawy. Grupa kontrolna odpowiadała na pytania w bezzapachowym pomieszczeniu. Okazało się, że grupa z pierwszego pokoju uzyskała znacznie wyższe wyniki.
Oczekiwania a efekty
Naukowcy chcieli wiedzieć więcej. Czy usprawnienie szybkiego myślenia pierwszej grupy można częściowo wyjaśnić ich oczekiwaniem, że zapach kawy zwiększy czujność, a następnie poprawi wydajność? W tym celu badacze przeprowadzili ankietę uzupełniającą. Ponad 200 nowych uczestników odpowiadało na pytania odnośnie do ich przekonań na temat różnych zapachów i ich postrzeganego wpływu na wydajność człowieka.
Badani wierzyli, że mieliby więcej energii w obecności zapachu kawy w przeciwieństwie do zapachu kwiatowego. I że ten zapach zwiększyłby ich wydajność w zadaniach umysłowych. To sugeruje, że oczekiwania dotyczące przyszłych wyników można tłumaczyć przekonaniem, że sam zapach kawy wywołuje w ludziach większą czujność i energię.