Badania rynku dowodzą, jak ważne są aromatyzowanie otoczenia i multisensoryczne doświadczenia konsumentów. Ponad połowa respondentów potwierdza, że ich uwielbienie do konkretnego sklepu spowodowane jest atmosferą, jaka w nim panuje. Wystrój, zapach, oświetlenie i muzykę stawiają ponad obsługę przez przyjazny personel.
Wymowny zapach
Obserwacje sprzedaży detalicznej i branży hotelowej pokazały, że istnieje szczególnie wysokie
zapotrzebowanie na zapachowe doznania. 3 z 4 osób (74%) potwierdzają, że zapach impulsywnie zaciągnął ich do sklepu. Blisko 90% konsumentów wolałoby opuścić sklep albo przyspieszyć zakupy, jeśli nie spodobałby im się zapach lokalu. Podobnie ma się rzecz w przypadku hoteli. 77% gości utrzymuje, że przyjemny zapach w hotelu miałby na nich pozytywny wpływ. 43% żałowałoby pobytu albo rozważyłoby odwołanie rezerwacji, jeśli zapach obezwładniałby już od progu.
Ten właściwy zapach
Aby nadać światu sens i go zrozumieć, nasze mózgi stale monitorują wkład każdego z naszych zmysłów. Rośnie rola neurobiologii jako dziedziny wyjaśniającej wpływ zapachu na zachowania i doświadczenia konsumentów. Nowe technologie skutecznie rozpraszające zapach to dowód na to, że nigdy wcześniej nie było tak dobrego okresu dla hoteli i sprzedaży, aby rozwijać markę poprzez wykorzystanie zapachu i innych
multisensorycznych strategii marketingowych. Jednak należy pamiętać, że
kluczem do sukcesu jest harmonia. Właściwy zapach powinien korespondować z otoczeniem i przystawać do pozostałych zmysłów. Zapach jest potężnym środkiem komunikacji z klientami, bez względu na specyfikę branży.
Więź pomiędzy marką a konsumentem
Zapach jest topowym bodźcem wyzwalającym pamięć bądź uczucia (73%). Badania podkreślają korzystny wpływ zapachu na stworzenie połączenia między marką a konsumentem. Marki skupiają się na możliwościach, dzięki którym przyciągną więcej klientów. Drugi cel to zatrzymać ich przy sobie w środowisku fizycznym i online. Zapach w obu przypadkach pełni znaczącą funkcję.