Koszyk
Nie masz nic w koszyku
Nie masz nic w koszyku
Dr Dipayan Biswas z Uniwersytetu Południowej Florydy utrzymuje, że zapach, który unosi się w otoczeniu, może wywołać taką reakcję, gdyż mózg niekoniecznie rozróżnia źródło przyjemności. „Zapach unoszący się w powietrzu to świetne narzędzie do opanowania niezdrowych zachcianek. Skuteczniej od restrykcyjnych zasad może zadziałać bodziec zmysłowy w postaci zapachów i wpłynąć na zdrowy wybór dorosłych i dzieci” – tłumaczy.
Psycholog przeprowadził serię eksperymentów. Badał związek między długością wystawienia na zapach a tym, czy człowiek ulegnie pokusom, czy nie. W testach korzystał z niewielkiego nebulizatora, który naprzemiennie rozpylał zapachy niezdrowych i zdrowych produktów. Zdecydował się na pary: pizza i jabłka, ciastka i truskawki.
Osoby, które wdychały zapach ciastek krócej niż pół minuty, nabierały większej ochoty, by je zjeść. Z kolei ci, którzy byli wystawieni na ich woń dłużej niż 2 minuty, tracili zainteresowanie słodyczami i wybierali truskawki. Podobne efekty uzyskała grupa wąchająca pizzę – po długim wdychani jej zapachu woleli sięgnąć po jabłko.